Ik heb een klacht
Klachten over een zorgaanbieder
Bent u ontevreden over de zorg die u krijgt? Of denkt u dat er fouten zijn gemaakt? Dan is het belangrijk dat u dat meldt bij de zorgaanbieder. Een goed gesprek kan de lucht klaren en men kan ervan leren. Komt u er ook in uw gesprek niet uit? Dan kunt u een klacht indienen bij de klachteninstantie van de zorgaanbieder, bijvoorbeeld hun koepelorganisatie of de klachtencommissie van de zorginstelling. Meestal zal de instelling proberen in goed overleg met u de klacht door te spreken en te kijken wat er gedaan kan worden. Bent u alsnog ontevreden? U kunt uiteraard nog steeds bij ons terecht. Met uw toestemming gaan wij dan voor u bemiddelen.
Bij een Persoonsgebonden budget (PGB) bent u als budgethouder zelf verantwoordelijk voor de kwaliteit van de ingekochte zorg en kunt u terecht bij de zorgverlener.
Klachten over Zorgkantoor Friesland
Bent u ontevreden over onze dienstverlening of over een besluit dat we genomen hebben? Ook dan kunt u een klacht indienen. Vul daarvoor ons online klachtenformulier in. Zorgkantoor Friesland behandelt uw klacht of het bezwaar en neemt een standpunt in.
Bent u het niet eens met het antwoord op uw klacht?
Dan kunt u uw klacht binnen een jaar sturen naar de Nationale Ombudsman te Den Haag. Bent u het niet eens met onze beslissing op uw bezwaar? Dan kunt u beroep instellen bij de Rechtbank Noord-Nederland, locatie Leeuwarden, sector bestuursrecht.
Klachtenfolder en klachtenreglement
In de klachtenfolder (pdf, 80 KB) wordt uitgelegd welke procedure u kunt volgen met een klacht over Zorgkantoor Friesland.
Klachtenreglement (pdf, 189 KB)
Klachten over eigen bijdrage CAK
Klachten over de eigen bijdrage en het Centraal Administratie Kantoor (CAK), kunt u indienen bij het CAK zelf. Op de website van het CAK vindt u alle contactgegevens.
Heeft u andere klachten dan hierboven beschreven? Dan kunt u de klacht richten aan de directie van de organisatie die daarvoor verantwoordelijk is. Zowel het CIZ als de zorgaanbieders en de zorgkantoren hebben een klachtenregeling.
Heeft u een andere vraag?
Bel met ons
Mail ons
Uw vraag, opmerking of documenten stuurt u via ons contactformulier.